1)Cardoso Barbosa H, et al:Empowerment-oriented strategies to identify behavior change in patients with chronic diseases;An integrative review of the literature. Patient Educ Couns 104:689-702, 2021
2)厚生労働省:「地域共生社会に向けた包括的支援と多様な参加・協働の推進に関する検討会」(地域共生社会推進検討会)最終とりまとめ(概要),2019 https://www.mhlw.go.jp/content/12602000/000582595.pdf(2022年12月閲覧)
3)Kang JY, et al:Relationships among organizational values, employee engagement, and patient satisfaction in an academic medical center. Mayo Clin Proc Innov Qual Outcomes 22:8-20, 2019
4)Ogbonnaya C:A closer look at how managerial support can help improve patient experience;Insights from the UK's National Health Service. Human Relations 74:1820-1840, 2021
5)鹿毛雅治:内発的動機づけと学習意欲の発達.心理学評論38:146-170, 1995
6)ウイリアム・R・ミラー,ステファン・ロルニック(著),原井宏明(監訳):動機づけ面接第3版(上),星和書店,2019
7)小林桜児:人を信じられない病 信頼障害としてのアディクション,日本評論社,2016
8)長 徹二,他:アルコール・薬物問題を抱える人は生きづらさを抱えている.Gノート4:1429-1438, 2017