1)WHO:ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics(version 04/2019). https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f1448597234
2)内閣府:令和元年度青少年のインターネット利用環境実態調査.2020年4月 https://www8.cao.go.jp/youth/youth-harm/chousa/r01/net-jittai/pdf-index.html
3)尾﨑米厚,他:飲酒や喫煙等の実態調査と生活習慣病予防のための減酒の効果的な介入方法の開発に関する研究.平成29年度報告書,2018年5月 https://mhlw-grants.niph.go.jp/niph/search/NIDD00.do?resrchNum=201709021A
4)Young K:Internet Addiction:The Emergence of a new clinical disorder, the 104th annual meeting of the American Psychological Association, Toronto, Canada, August 15, 1996. Cyberpsychol Behav 1:237-244, 1998
5)依存症対策全国センター/独立行政法人国立病院機構久里浜医療センター:ゲーム使用状況等に関する全国調査・ネット・ゲーム使用と生活習慣に関するアンケート調査結果.https://www.ncasa-japan.jp/pdf/document17.pdf
6)Király O, et al:Validation of the Ten-Item Internet Gaming Disorder Test(IGDT-10)and evaluation of the nine DSM-5 Internet Gaming Disorder criteria. Addict Behav 64:253-260, 2017
7)Fam JY:Prevalence of internet gaming disorder in adolescents:A meta-analysis across three decades. Scand J Psychol 59:524-531, 2018
8)厚生労働省:新型コロナウイルス感染症に留意した依存症対策について(社会・援護局障害保健福祉部 精神・障害保健課依存症対策推進室 事務連絡 令和2年5月1日),資料1 WHOによるCOVID-19の世界的流行時の物質使用および嗜癖行動に関する注意喚起文書(依存症対策全国センターによる日本語訳).