1) Bagwell CL, Molina BSG, Pelham WE, et al:Attention-deficit hyperactivity disorder and problems in peer relations:Predictions from childhood to adolescence. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr 40:1285-1292, 2001
2) Barkley RA, Fischer M, Smallish L, et al:Young adult outcome of hyperactive children:Adaptive functioning in major life activities. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr 45:192-202, 2006
3) Browne, MW:An overview of analytic rotation in exploratory factor analysis. Multivar Behav Res 36:111-150, 2001
4) Cohen J:Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Lawrence Earlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 1988
5) Cohen LH, Burt CE, Bjorck JP:Life stress and adjustment:Effects of life events experienced by young adolescents and their parents. Dev Psychol 23:583-592, 1987
6) Cole DA, Martin JM, Powers B, et al:Modeling causal relations between academic and social competence and depression:A multitrait-multimethod longitudinal study of children. J Abnorm Psychol 105:258-270, 1996
7) Compas BE, Howell DC, Phares V, et al:Risk-factors for emotional behavioral-problems in young adolescents:A prospective analysis of adolescent and parental stress and symptoms. J Consult Clin Psychol 57:732-740, 1989
8) Goodman R:The Strengths and Difficulties Questionnaire:A Research Note. J Child Psychol Psychiatry 38:581-586, 1997
9) 萩生田信子,繁桝算男:順序付きカテゴリカルデータへの因子分析の適用に関するいくつかの注意点.心理学研究67:1-8, 1996
10) 原田新,伊藤大幸,望月直人,他:日本語版Strengths and Difficulties Questionnaire自己評定フォームの構成概念的妥当性:抑うつ,攻撃性,親評定フォームとの関連から.小児の精神と神経53:343-351, 2014
11) Hsiao MN, Tseng WL, Huang HY, et al:Effects of autistic traits on social and school adjustment in children and adolescents:The moderating roles of age and gender. Res Dev Disabil 34:254-265, 2013
12) 伊藤大幸,中島俊思,望月直人,他:肯定的・否定的養育行動尺度の開発:因子構造および構成概念妥当性の検証.発達心理学研究,印刷中
13) Johnston C, Mash EJ:Families of children with attention-deficit/hyperactivity disorder:Review and recommendations for future research. Clin Child Fam Psych 4:183-207, 2001
14) Ladd GW, Burgess KB:Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Dev 72:1579-1601, 2001
15) 村田豊久,清水亜紀,森陽次郎,他:学校における子どものうつ病:Birlesonの小児期うつ病スケールからの検討.最新精神医学1:131-138, 1996
16) 並川努,谷伊織,脇田貴文,他:Birleson自己記入式抑うつ評価尺度(DSRS-C)短縮版の作成.精神医学53:489-496, 2011
17) 西野泰代,小林佐知子,北川朋子:日常ストレッサーが抑うつ傾向に及ぼす影響と自己価値の役割についての縦断研究.パーソナリティ研究17:133-143, 2009
18) 岡安孝弘,嶋田洋徳,丹羽洋子,他:中学生の学校ストレッサーの評価とストレス反応との関係.心理学研究63:310-318, 1992
19) Robinson NS, Garber J, Hilsman R:Cognitions and stress:Direct and moderating effects on depressive versus externalizing symptoms during the junior-high-School transition. J Abnorm Psychol 104:453-463, 1995
20) 坂井明子,山崎勝之,曽我祥子,他:小学生用攻撃性質問紙の作成と信頼性,妥当性の検討.学校保健研究42:423-433, 2000
21) 嶋田洋徳:小中学生の心理的ストレスと学校不適応に関する研究.風間書房,1998
22) 辰野千壽,石田恒好,服部環,他:全国標準学力検査NRT(集団基準準拠検査).図書文化,2002
23) 戸ヶ崎泰子,秋山香澄,嶋田洋徳,他:小学校用学校不適応感尺度開発の試み.ヒューマンサイエンスリサーチ6:207-220, 1997