1)モデル・コア・カリキュラム改訂に関する連絡調整委員会,モデル・コア・カリキュラム改訂に関する専門研究委員会:医学教育モデル・コア・カリキュラム 平成28年度改訂版.2017
2)Miller WR, Rollnick S:Motivational Interviewing:helping people change. Guilford Press, New York, 2012
3)Motivational Interviewing Network of Trainers:Motivational Interviewing Training New Trainers Manual. https://motivationalinterviewing.org/sites/default/files/tnt_manual_2014_d10_20150205.pdf(2020年1月16日閲覧)
4)大坪陽子,沢宮容子,原井宏明:動機づけ面接のスキルを評価する尺度:系統的レビュー.応用心理学研究 41:240-248, 2016
5)Madson MB, Loignon AC, Lane C:Training in motivational interviewing:a systematic review. J Subst Abuse Treat 36:101-109, 2009
6)Martino S, Haeseler F, Belitsky R, et al:Teaching brief motivational interviewing to year three medical students. Med Educ 41:160-167, 2007
7)Miller WR, Moyers TB:Eight stages in learning motivational interviewing. J Teaching Addict 5:3-17, 2006
8)挾間雅章:うつ病患者の診察場面(ロールプレイ).(その1)https://www.youtube.com/watch?v=tj3rJDYEy1M&feature=youtu.be(その2)https://www.youtube.com/watch?v=i0cVo1TMwa4&feature=youtu.be(2020年1月16日閲覧)
9)Miller WR, Hedrick KE, Orlofsky DR:The helpful responses questionnaire:a procedure for measuring therapeutic empathy. J Clin Psychol 47:444-448, 1991
10)原井宏明:動機づけ面接治療整合性尺度 第3.0版 日本語版,方法としての動機づけ面接.岩崎学術出版社,pp227-254, 2012
11)福士元春,名郷直樹:指導医は医師臨床研修制度と帰属意識のない研修医を受け入れられていない—指導医講習会における指導医のニーズ調査から.医学教育 42:65-73, 2011
12)中島英博:意欲や態度を育成する授業を設計する.中島英博 編著:シリーズ大学の教授法1授業設計.玉川大学出版部,pp107-114, 2016
13)Truax CB, Carkhuff R:Toward Effective Counseling and Psychotherapy:Training and Practice. Aldine Transaction, Chicago, 1967
14)Apodaca TR, Borsari B, Jackson KM, et al:Sustain talk predicts poorer outcomes among mandated college student drinkers receiving a brief motivational intervention. Psychol Addict Behav 28:631-638, 2014
15)加濃正人,磯村毅,稲垣幸司,他:禁煙指導者研修における動機づけ面接法の「2つのやり方練習」の有用性について.日本禁煙学会雑誌 5:79-89, 2010
16)Miller WR, Mount KA:A small study of training in motivational interviewing:does one workshop change clinician and client behavior? Behav Cogn Psychother 29:457-471, 2001