1)内山 靖:大綱化に伴う教育施設の現状と臨床実習,第21回臨床実習指導者研修会(平成12年度教育研究会)資料,2000
2)後藤由夫:医学教育.医学と医療―総括と展望,pp135-156,文光堂,1999
3)吉田一郎,大西弘高:実践PBLテュートリアルガイド,南山堂,2004,e-f.
4)伴信太郎:基本的臨床技能の学び方.日本医学教育学会/臨床能力ワーキンググループ(編):基本的臨床技能の学びかた・教え方,pp1-5,南山堂,2002
5)平山朝子,他:看護実践能力育成の充実に向けた大学卒業時の到達目標.看護学教育の在り方に関する検討会報告書,pp1-39,2004
ed), Butterworth-Heinemann, 1990
7)堀 薫夫:アンドラゴジーと人間能力開発論.日本社会教育学会(編):成人の学習,pp19-31,東洋館出版社,2004
8)Johnson DW, et al:Cooperation and competition:Theory and teach, Interaction Book Company, 1989
9)Gabbert B, et al:Cooperative learning, group-to-individual transfer, process gain and the acquisition of cognitive reasoning strategies. J Phychol 120:265-278, 1986
10)Skon L, et al:Cooperative peer interaction versus individual competition and individualistic efforts on the acquisition of cognitive reasoning strategies. J Educ Psychol 73:83-92, 1981
11)Knowles MS:The making of an adult Educator, Jossey-Bass, 1989
12)Shön DA:Educating the reflective practitioner:Toward a new design for teaching and learning in the professions, Jossey-Bass, 1987
13)永井健夫:成人学習理論としての省察的学習論の意義について.日本社会教育学会(編):成人の学習,pp32-44,東洋館出版社,2004
14)Kitchener KS:Cognition, metacognition, and epistemic cognition:A three-level model of cognitive processing. Human development 26:228-230, 1983
ed), Prentice Hall, 1994
16)坂野雄二,前田基成(編著):セルフ・エフィカシーの心理学,北大路書房,2002