icon fsr

文献詳細

雑誌文献

理学療法ジャーナル55巻7号

2021年07月発行

文献概要

特集 移動—理学療法からみた学際的探求

バーチャルリアリティにおける移動と多感覚情報処理

著者: 寺本渉1 小手川耕平2

所属機関: 1熊本大学大学院人文社会科学研究部 2熊本保健科学大学保健科学部リハビリテーション学科

ページ範囲:P.752 - P.758

文献購入ページに移動
Point

●移動に関する効果的なバーチャルリアリティ(virtual reality:VR)リハビリテーションを実現するには,日常の移動には複数の感覚が関与し,課題に応じて統計的に最適に情報を統合していることを理解する必要がある

●空間の歪みや移動速度の誤知覚,VR酔いなど,VR環境での移動に固有の問題も存在することにも注意を払う必要がある

●VRは多様な移動場面を個人にカスタマイズして提供でき,また,実環境での移動に対して一定の転移効果があるため,効率的かつ効果的なリハビリテーションツールとして今後期待される

参考文献

1)Albers MW, et al:At the interface of sensory and motor dysfunctions and Alzheimer's disease. Alzheimers Dement 2015;11:70-98
2)長谷公隆(編著):運動学習理論に基づくリハビリテーションの実践,第2版.医歯薬出版,2016
3)Warren WH Jr, et al:Optic flow is used to control human walking. Nat Neurosci 2001;4:213-216
4)舘 暲:バーチャルリアリティとは.舘 暲,他(監修),日本バーチャルリアリティ学会(編):バーチャルリアリティ学.コロナ社,2010
5)Saunders J:Reliability and relative weighting of visual and nonvisual information for perceiving direction of self-motion during walking. J Vis 2014;14:24. DOI:10.1167/14.3.24
6)Campos JL, et al:Multisensory integration in the estimation of walked distances. Exp Brain Res 2012;218:551-565
7)Klatzky RL, et al:Spatial updating of self-position and orientation during real, imagined, and virtual locomotion. Psychol Sci 1998;9:293-298
8)Sun HJ, et al:Multisensory integration in the estimation of relative path length. Exp Brain Res 2004;154:246-254
9)Ernst MO, et al:Humans integrate visual and haptic information in a statistically optimal fashion. Nature 2002;415:429-433
10)Rizzolatti G, et al:Afferent properties of periarcuate neurons in macaque monkeys. Ⅱ. Visual responses. Behav Brain Res 1981;2:147-163
11)Graziano MS, et al:Coding of visual space by premotor neurons. Science 1994;266:1054-1057
12)Iriki A, et al:Coding of modified body schema during tool use by macaque postcentral neurones. Neuroreport 1996;7:2325-2330
13)Maravita A, et al:Multisensory integration and the body schema:close to hand and within reach. Curr Biol 2003;13:R531-R539
14)Teramoto W, et al:Visuotactile interaction even in far sagittal space in older adults with decreased gait and balance functions. Exp Brain Res 2017;235:2391-2405
15)Noel JP, et al:Full body action remapping of peripersonal space:the case of walking. Neuropsychologia 2015;70:375-384
16)Pfeiffer C, et al:Vestibular modulation of peripersonal space boundaries. Eur J Neurosci 2018;47:800-811
17)Kuroda N, et al:Expansion of space for visuotactile interaction during visually induced self-motion. Exp Brain Fes 2021;239:257-265
18)Warren WH Jr, et al:Visual guidance of walking through apertures:body-scaled information for affordances. J Exp Psychol Hum Percept Perform 1987;13:371-383
19)黒田尚輝,他:VR環境下での自転車走行時の通過可能幅知覚.電子情報通信学会ヒューマン情報処理研究会技術報告2021;120:53-56
20)Loomis J, et al:Visual perception of egocentric distance in real and virtual environments. In Hettinger LJ, et al(eds):Virtual and adaptive environments:applications, implications, and human performance issues. pp21-46, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, 2003
21)Waller D, et al:Correcting distance estimates by interacting with immersive virtual environments:effects of task and available sensory information. J Exp Psychol Appl 2008;14:61-72
22)Siegel ZD, et al:Rescaling of perceived space transfers across virtual environments. J Exp Psychol Hum Percept Perform 2017;43:1805-1814
23)Feldstein IT, et al:Egocentric distance perception:a comparative study investigating differences between real and virtual environments. Perception 2020;49:940-967
24)Banton T, et al:The perception of walking speed in a virtual environment. Presence:Teleoperators and Virtual Environments 2005;14:394-406
25)Caramenti M, et al:Regular physical activity modulates perceived visual speed when running in treadmill-mediated virtual environments. PLoS One 2019;14:e0219017. doi:10.1371/journal.pone.0219017
26)Rebenitsch L, et al:Review on cybersickness in applications and visual displays. Virtual Reality 2016;20:101-125
27)Reason JT, et al:Motion sickness. Academic Press, Cambridge, 1975
28)Dużmańska N, et al:Can simulator sickness be avoided? A review on temporal aspects of simulator sickness. Front Psychol 2018;9:2132. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02132
29)ジェレミー・ベイレンソン(著),倉田幸信(訳):VRは脳をどう変えるか?—仮想現実の心理学.文藝春秋,2018
30)Kim A, et al:Locomotor skill acquisition in virtual reality shows sustained transfer to the real world. J Neuroeng Rehabil 2019;16:113. doi:10.1186/s12984-019-0584-y
31)de Rooij IJ, et al:Effect of virtual reality training on balance and gait ability in patients with stroke:systematic review and meta-analysis. Phys Ther 2016;96:1905-1918
32)Kotegawa K, et al:Activity in the prefrontal cortex during motor imagery of precision gait:an fNIRS study. Exp Brain Res 2020;238:221-228
33)Kotegawa K, et al:Changes in prefrontal cortical activation during motor imagery of precision gait with age and task difficulty. Behav Brain Res 2021;399:113046. doi:10.1016/j.bbr.2020.113046

掲載誌情報

出版社:株式会社医学書院

電子版ISSN:1882-1359

印刷版ISSN:0915-0552

雑誌購入ページに移動
icon up
あなたは医療従事者ですか?