icon fsr

文献詳細

雑誌文献

BRAIN and NERVE-神経研究の進歩70巻7号

2018年07月発行

増大特集 記憶と忘却に関わる脳のしくみ—分子機構から健忘の症候まで

記憶を促通する学習パラダイムとその原理

著者: 牧野健一1 池谷裕二1

所属機関: 1東京大学大学院薬学系研究科薬品作用学教室

ページ範囲:P.821 - P.828

文献概要

効果的な学習は学校生活からビジネスまで日常的に重要である。本論では,学習への睡眠の効果,特にタイミングや昼寝の効果を示す。さらに,テストの効能や分散学習など,種々の学習方法の比較研究を紹介し,より効率的な学習を実現するための手掛かりを提示する。

参考文献

1)Girardeau G, Benchenane K, Wiener SI, Buzsáki G, Zugaro MB: Selective suppression of hippocampal ripples impairs spatial memory. Nat Neurosci 12:1222-1223, 2009
2)Fenn KM, Nusbaum HC, Margoliash D: Consolidation during sleep of perceptual learning of spoken language. Nature 425: 614-616, 2003
3)Mednick S, Nakayama K, Stickgold R: Sleep-dependent learning: a nap is as good as a night. Nat Neurosci 6: 697-698, 2003
4)Gottselig JM, Hofer-Tinguely G, Borbély AA, Regel SJ, Landolt HP, et al: Sleep and rest facilitate auditory learning. Neuroscience 127: 557-561, 2004
5)Litman L, Davachi L: Distributed learning enhances relational memory consolidation. Learn Mem 15: 711-716, 2008
6)Brawn TP, Fenn KM, Nusbaum HC, Margoliash D: Consolidation of sensorimotor learning during sleep. Learn Mem 15: 815-819, 2008
7)Wagner U, Gais S, Haider H, Verleger R, Born J: Sleep inspires insight. Nature 427: 352-355, 2004
8)Karpicke JD, Roediger HL 3rd: The critical importance of retrieval for learning. Science 319: 966-968, 2008
9)Karpicke JD, Blunt JR: Retrieval practice produces more learning than elaborative studying with concept mapping. Science 331: 772-775, 2011
10)Karpicke JD, Butler AC, Roediger HL 3rd: Metacognitive strategies in student learning: do students practise retrieval when they study on their own? Memory 17: 471-479, 2009
11)Callender AA, McDaniel MA: The limited benefits of rereading educational texts. Contemp Educ Psychol 34: 30-41, 2009
12)Simons DJ, Chabris CF: Grillas in our midst: sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception 28: 1059-1074, 1999
13)Castel AD, Vendetti M, Holyoak KJ: Fire drill: inattentional blindness and amnesia for the location of fire extinguishers. Atten Percept Psychophys 74: 1391-1396, 2012
14)McDaniel MA, Einstein GO, Dunay PK, Cobb RE: Encoding difficulty and memory: Toward a unifying theory. J Mem Lang 25: 645-656, 1986
15)Diemand-Yauman C, Oppenheimer DM, Vaughan EB: Fortune favors the bold (and the Italicized): effects of disfluency on educational outcomes. Cognition 118: 111-115, 2011
16)Kerr R, Booth B: Specific and varied practice of motor skill. Percept Mot Skills 46: 395-401, 1978
17)Goode MK, Geraci L, Roediger HL 3rd: Superiority of variable to repeated practice in transfer on anagram solution. Psychon Bull Rev 15: 662-666, 2008
18)Kornell N, Bjork RA: Learning concepts and categories: is spacing the “enemy of induction”? Psychol Sci 19: 585-592, 2008
19)Igata H, Sasaki T, Ikegaya Y: Early failures benefit subsequent task performance. Sci Rep 6: 21293, 2016
20)Yawata Y, Makino K, Ikegaya Y: Answering hastily retards learning. PLOS ONE 13: e0195404, 2018[doi 10.1371/journal.pone.0195404]

掲載誌情報

出版社:株式会社医学書院

電子版ISSN:1344-8129

印刷版ISSN:1881-6096

雑誌購入ページに移動
icon up

本サービスは医療関係者に向けた情報提供を目的としております。
一般の方に対する情報提供を目的としたものではない事をご了承ください。
また,本サービスのご利用にあたっては,利用規約およびプライバシーポリシーへの同意が必要です。

※本サービスを使わずにご契約中の電子商品をご利用したい場合はこちら